Vi tilbyder online booking

Tandrensning og mundhuleundersøgelse

Før tandrensning

Hvad er det vi finder?

Rigtig mange hunde og katte har problemer med deres tænder. Ca 60 % af voksne hunde har behandlingskrævende tandproblemer. Op mod 60% af voksne katte har tandproblemer.
Det hyppigst forekommende problem hos hunde er paradentose, men tandfrakturer (knækkede tænder), fejlstillede tænder og tandbylder forekommer også hyppigt.

Hos katte ses også paradentose, tandkødsbetændelse og løse tænder. Det største og mest smertevoldende problem hos katte er imidlertid tandresorptioner. En tilstand hvor tænderne bliver nedbrudt af kattens egne celler.

De fleste hunde og katte har derfor på et eller andet tidspunkt i deres liv behov for en tandundersøgelse og ofte også tandrensning. Rigtig mange har brug for regelmæssige undersøgelser med ½-hel årlige kontroller.

Gratis tandtjek

Vi tilbyder gratis tandtjek hvor vi udfra det dyret tillader, kigger tænder og mundhule overfladisk efter. Det er umuligt at give en fuldstændig undersøgelse af mundhule og tænder på et vågent dyr. Et gratis tandtjek giver os en ide om omfanget af dyrets problemer, vi kan se efter knækkede og løse tænder, vi ser efter tandkødsproblemer og vurderer behovet for videre undersøgelser.

Tandrensning og mundhuleundersøgelse.

Alle former for egentlige tand- og mundhuleundersøgelser foregår med dyret i fuld narkose.
Mens hunden er vågen eller inden vi lægger tubus (luftrørsslange), i vurderer vi hundens bid og tandstilling.
Herefter lægger vi af altid tubus i dyrets luftrør så vi dels kan tildele dyret narkosegas og ilt men også hindre fejlsynkning og vandtilbageløb til dyrets luftveje.

Alle tænder ses altid efter. Vi måler tandkødslommer på alle tænder, ser efter defekter på tændernes kroner, vurderer løshed, slid, skader og farveændringer. Herefter måles tandkødslommernes dybder. Alle fund noteres i dyrets journal så vi kan følge op på det ved senere undersøgelser. Efterfølgende renses tænderne med ultralyd samt med håndinstrumenter i tandkødslommer og utilgængelige hulheder. Endeligt poleres tænderne.

Tandrøntgen

Tandrøntgen er et vigtig redskab i klinikken. Vi bruger det til:

• vurdering af tandskader/frakturer
  • vurdering af parodontose
  • før,-under og efter tandudtrækninger
  • ved manglende tænder
  • til diagnostik af resorptioner hos katte
  • i forbindelse med overkapninger og fyldninger

Vores tandrøntgen er et direkte digitalt anlæg dvs. vi får det direkte på en pc skærm og har her mulighed for bearbejde billedet. Det gør det også let at sammenligne billeder fra den enkelte patient fra gang til gang.

Digitalt røntgen er hurtigt at bruge og det giver en kortere narkosetid for dyret.

Gør det ondt - min hund/kat spiser jo fint?

Fra mennesker ved man, at tandsmerter er nogle af de smerter som vi vurderer værst. Hos dyrene kan vi ikke spørge, men da vi anatomisk set et bygget ens giver det logisk set samme smerte hos dem.

Forskellen er blot at vi kan sige fra, det kan vores dyr ikke. Svaghed er i dyrenes verden lig udstødelse og død så vi skal huske at fordi dyret spiser og drikker normalt er det IKKE det samme som at det IKKE gør ondt!

Netdyredoktors nyhedsbrev Vi er en del af VetFamily, som står bag Netdyredoktor. Få nyheder om kæledyrs sundhed, symptomer og behandling.

Du modtager faglig information, tips og tricks og gode tilbud 2-4 gange om måneden. Nye abonnenter får en rabatkode på 10% til webshoppen.