Vi tilbyder online booking

Vi tilbyder online booking - Se mere

Tandresorption

Resorption hos kat

Tandresorption forekommer både hos hunde og katte, men er langt hyppigere hos katte.

Forskellige undersøgelser har vist, at helt op mod 60 % af vores voksne katte har tandresorptioner på en eller flere tænder. Man ved at tandresorptioner er yderst smertevoldende. Det er dog ikke ensbetydende med, at man kan se eller mærke det på katten- de viser simpelthen ikke smerten. Der hvor man kan se at det gør ondt er, når katten ER behandlet og udviser en positiv ændret adfærd efterfølgende.

Tandresorptioner er en tilstand, hvor tanden gradvist nedbrydes af kroppens egne celler. Disse nedbryder tandens yderste lag først og erstatter tandvævet med en knoglelignende substans. Tilstanden starter på tandens rod og breder sig ind mod tandens marv og op mod tandens krone.

Når man kan se tilstanden med det blotte øje er det i virkeligheden kun toppen af isbjerget man ser. Problemet har stået på længe nede i rødderne. Typisk er det vi finder ved vores undersøgelser på den vågne kat, at katten har et lille rødt område på tandkødets rand.

Er katten bedøvet eller har fået lidt beroligende og man forsigtigt sonderer (mærker med en metalsonde), kan man mærke, at sonden ligesom falder i et lille hul eller at området føles uregelmæssigt. I nogle tilfælde laver katten det vi kalder en "chattering" refleks bevægelse når man berører området. Et tegn på at det gør ondt! Dukan se et videoklip af en sådan refleks ved at klikke her.

Når man finder mistanke om resorptioner bør man altid røntgenfotografere den ramte tand. Her vil man kunne se en rod, der måske er delvist opløst eller at overgangen fra tand til knogle er "udflydende". Man ved, at tandresorptioner ofte rammer flere tænder på samme kat og finder man 1 bør man også røntgenfotografere resten af tænderne.

Årsagen til at katte får disse resorptioner ved man ikke med sikkerhed. På tale er D-vitamin overskud, tandkødsbetændelse og cementsammensætning.

Behandling for tandresorption

Den eneste behandling der er for tandresorptioner, er, at operere rodstumperne ud for at forhindre at katten har smerter.

Forinden bør man som tidligere nævnt sikre sig omfanget af tilstanden og lave en plan for udtrækningerne. En tand, der er delvist resorberet kan være vanskelig at operere ud, og fjernes via en lille operation, hvorefter man syr tandkødet op over det hul tanden har siddet i. Fjernes der kun enkelte tænder bør katten efterfølgende undersøges regelmæssigt da der er en væsentlig risiko for at flere tænder rammes.

Netdyredoktors nyhedsbrev Vi er en del af VetFamily, som står bag Netdyredoktor. Få nyheder om kæledyrs sundhed, symptomer og behandling.

Du modtager faglig information, tips og tricks og gode tilbud 2-4 gange om måneden. Nye abonnenter får en rabatkode på 10% til webshoppen.